Velkommen

Denne blog henvender sig til undervisere og studerende ved University College Sjælland og har til formål at præsentere og diskutere relevante programmer, erfaringer og didaktiske overvejelser omkring brugen af IT i undervisningen. Det er vores forhåbning at I vil være med til at gøre bloggen levende og informativ gennem kommentarer.

Siden opdateres løbende af læreruddannelsens IT-pædagogiske vejledere Anne Kristine Petersen, Thomas Thomsen & Leif Vejbæk

Portfolioetiketter for alle fag

Indlæg i den digitale professionsportfolio skal markeres med etiketter i forhold til relevante fag (praktik, LG, dansk, osv.) samt relevante kompetenceområder inden for fagene (se nedenfor).

LG
Elevens læring og udvikling
Undervisningskendskab
Specialpædagogik
Undervisning af tosprogede
Almen dannelse

Praktik
Didaktik
Klasseledelse
Relationsarbejde

Bachelor 
Bachelor

Billedkunst
Visuel betydningsdannelse
Visuel afkodning
Billedfaglige arbejdsformer og innovative processer
Visuel didaktik

Biologi
Naturfagsdidaktik biologiundervisning
Naturvidenskabens perspektiver biologi
Biologi tværfagligt
Biologis kerneområder
 
Dansk, 1.-6. klassetrin
Sprog og kommunikationsundervisning 1-6
Læsning og læseundervisning
Skrivning og skriveundervisning
Tekster og tekstundervisning 1-6

Dansk, 4.-10. klassetrin
Sprog og kommunikationsundervisning 4-10
Fortsat læsning og skrivning
Danskdidaktik
Tekster og tekstundervisning 4-10

Engelsk
Sproglig kompetence og sprogundervisning
Sprogtilegnelse og fremmedsproglig kommunikation
Interkulturel kompetence
FremmedsprogsdidaktikEng

Fysik/Kemi
Naturfagsdidaktik fysik/kemi-undervisning
Naturvidenskabernes perspektiver fysik/kemi
Fysik/kemi i tværfagligt samarbejde
Undervisning i fysiks og kemis kerneområder

Geografi
Naturfagsdidaktiske perspektiver geografi
Naturvidenskabens perspektiver geografi
Geografi i tværfagligt samarbejde
Undervisning i geografis kerneområder

Historie
Undervisning og læring i historie
Historiekultur historiebrug og historiebevidsthed
Historisk overblik og sammenhængsforståelse
Fortolkning og formidling
 
Hjemkundskab
Sundhed helbred og livskvalitet
Måltider og madkultur
Fødevarer madlavning forbrug og ressourcer
Hjemkundskabsdidaktik

Håndarbejde
Håndværk formsprog og teknologi
Design – proces og produkt
Materiel kultur
Bæredygtighed

Idræt
Elevers kropslige muligheder og alsidighed
Elevers udvikling og læring idræt
Idrætsfaget i ind mellem ud
Idrættens værdier og kultur

Kristendomskundskab/Religion
Religionsdidaktik
Undervisning i emnet kristendom
Islam og andre religioner
Filosofi etik og ikke-religiøse livsanskuelser

Matematik, 1.-6. klassetrin
Matematiske emner 1-6
Matematiske arbejds- og tænkemåder 1-6
Matematikdidaktik 1-6
Matematiklærerens praksis 1-6
 
Matematik, 4.-10. klassetrin
Matematiske emner 4-10
Matematiske arbejds- og tænkemåder 4-10
Matematikdidaktik 4-10
Matematiklærerens praksis 4-10

Musik
Musikudøvelse
Musikalsk skaben
Musikforståelse
Musikdidaktik

Natur/Teknik

Naturfagsdidaktik natur/teknikundervisning
Naturvidenskabens perspektiver natur/teknikundervisning
Menneskets samspil med naturen og teknologianvendelse
Den nære og fjerne omverden

Samfundsfag
Demokrati deltagelse og medbestemmelse
Globalisering
Økonomisk adfærd
Samfundsfaglig arbejdsmetode

Sløjd
Håndværk og teknologi
Design – proces og produkt
Materiel kultur
Bæredygtighed

Tysk
Kommunikation kultur og internationalisering tysk
Sprog tysk
Sprogtilegnelse tysk
Fremmedsprogsdidaktik tysk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar