Velkommen

Denne blog henvender sig til undervisere og studerende ved University College Sjælland og har til formål at præsentere og diskutere relevante programmer, erfaringer og didaktiske overvejelser omkring brugen af IT i undervisningen. Det er vores forhåbning at I vil være med til at gøre bloggen levende og informativ gennem kommentarer.

Siden opdateres løbende af læreruddannelsens IT-pædagogiske vejledere Anne Kristine Petersen, Thomas Thomsen & Leif Vejbæk

21. september 2012

Drøflelse om afvisning af IT pga manglende kvalifikationer



Undskyld den lidt tumpede overskrift....

I forbindelse med arbejdet på min lektorkvalificeringsansøgning, så er jeg blevet meget interesseret i den problematik der hedder, at vi har lærerstuderende med meget forskellige IT kvalifikationer, hvor nogle er deciderede afvisende overfor at bruge det og blokerer på en meget uhensigtsmæssig måde i forhold til at IT drages ind i undervisningen. Det gælder også helt unge studerende. Når denne blokade og afvisning finder sted så bliver det utrolig svært at lægge et IT didaktisk lag ovenpå.

I min "opgave" har jeg har indtil videre brugt Illeris begreb om modstandspotentiale til at forklare hvad der kan være på spil rent psykologisk... Noget med at de studerende ikke føler sig trykke ved at bruge IT og derfor afviser både teknogien og den opgave man har stillet der baserer sig på et IT didaktisk design. Jeg tror jeg vil fortsætte lidt i Illeris logik og læringstrekant (drivkraft, indhold og samspil) til at forklare, hvordan man som underviser kan forsøge at tage hånd om denne afvisning/blokering for når indholdsdimensionen virker uoverkommelig og/eller utryg får det indflydelse på drivkraften. Således bør man gøre en indsats i forhold til samspilsdimensionen, hvor 1-1 vejledning er mest givende (heri er Ove Christensen enig). At bruge andre studerende i den konkrete undervisningssituation til give denne vejledning har jeg derimod meget blandede erfaringer med.

Men jeg vil høre om I måske har andre bud på hvordan denne blokering kan imødekommes hos vores studerende dvs.voksne mennesker (unge som ældre)? I den litteratur jeg indtil nu har skimmet igennem, så konstateres det at nogle lærere har denne afvisende holdning til IT, hvilket jeg også selv oplever i dagligdagen blandt kollegaer. Denne litteratur drejer sig i høj grad om IT og didaktik i skolesammenhæng. Men jeg kan ikke rigtig finde noget der giver nogle fremadrettede bud i denne litteratur på, hvordan problematikken kan imødekommes. Jeg formoder at I også møder denne "vrangvilje" af og til, så hvad siger I?

4 kommentarer:

  1. Spørgsmålet om de vrangvillige lærere er en klassiker. Det er fint med Illeris og andre uddannelses- og undervisningsforskere, der kan pege på blokeringer ift. læreprocesser. Dybest set handler det om komplekse forhold, hvor den enkeltes sikkerhed bliver anfægtet. Det er lidt vanskeligt at sige – især teoretisk – hvad man kan gøre. Det bedste er at skabe nogle aktiviteter, hvor de selv kan prøve at bruge lidt it, de kan se giver mening i sammenhængen. Det kan være at lave en statusopdatering på Facebook eller skrive på en bekendts væg. Det kan også være at hente en opskrift på nettet og så finde ud af at lægge en revideret opskrift op i stedet, fordi der mangle kanel i opskriften. Altså små situationer, som giver mening for den enkelte i den kontekst, han/hun befinder sig i. Elevskriveøvelser på en blog kunne være et andet eksempel.

    Man kan også gøre det, at man skaber en wow-effekt ved noget man selv gør. Jeg oplevede forleden, at nogen syntes, at jeg var fantastisk iderig, fordi jeg havde lavet et mindmap, der kunne hentes fra skyen, og man kunne frit arbejde videre i det (mind 42). Dette kan være en farlig strategi, da det godt kan lægge op til en ’det er ren form’-reaktion.

    Det bedste er at få den 1-1, hvor man så kan coache i forhold til brug, hvor de kan begynde at se mening med at bruge digitale værktøjer og ressourcer.

    Så mit svar er dybest set, at jeg ikke aner, hvordan man skal gribe det an, men at det vigtige er at bibringe en oplevelse af merværdi gennem brug – man kan gøre noget nemmere, bedre, anderledes med værktøjerne. Desuden bruger de selv samme lærere sikkert digitale værktøjer i alle mulige andre sammenhæng (bestilling af flybilletter via Momondo), hvilket man også kan tage fat i: hvad gør du, når du skal bestille en rejse? Hvorfor går du på nettet og ikke på et rejsebureau? Hvilken service vælger du og hvorfor?.... Hvis det så er en matematik-øvelse?....

    Ved ikke om disse overvejelser, som du sikkert selv har været igennem, kan være behjælpelige, men nu er de i hvert fald givet videre. I øvrigt: tal med kolleger om, hvad der er lykkedes for dem – evt. gennem FB, Twitter eller andet, du bruger.

    SvarSlet
  2. Rart at se at jeg ikke helt er på Herrens Mark her :-) At få en specialist på området til at bekræfte mig i, at min tilgang ikke er helt ved siden af, er nu meget rart

    Jeg har generelt stor opmærksomhed på at vejlede studerende 1-1 når frustationerne blusser op.

    De små opgaver, hvor studerende kan se en mening med "IT galskaben" er også et pejlemærke hos mig. Det skal være læring med it og hen af vejen er min erfring, at studerende lige så stille opnår større rutine og tryghed ved brugen af IT.

    SvarSlet
  3. Der er flere, der diskuterer denne problemstillinger. Her er et interview om pædagogers afvisning af digitale medier:
    http://bit.ly/OPkTeX

    SvarSlet
  4. Måske skal det også ses som et tegn på at de har et billede af at være lærer som jo stammer fra en tid uden eller næsten uden IT. Derfor er det ikke rigtigt integreret i deres forståelse af hvad det vil sige at lære nogen noget. Tanken "jeg er kommet hertil uden IT" bygger jo på en stærk erfaring.
    Så udover 1-1 vejledningen i det tekniske, så tror jeg også at det er vigtigt at vise hvor meget IT de faktisk bruger og som deres lærer ikke brugte. Altså at verden har flyttet sig, og at deres forestilling om lærerarbejdet/rollen derfor også skal flyttes.
    Derudover kæmper alle nye undervisningsformer med det problem at den studerende skal opleve at de faktisk lærte mere eller noget vigtigere end hvis man ikke have brugt IT.
    Argumenter for inddragelse af IT der næsten kun bygger på at det er meget godt at lære dette program eller det er bare mere spændende, virker ikke bedre end at argumentere for at grammatik er godt at lære fordi så kan man det. Og der tænker jeg at der måske er et udviklingspotentiale for at være tydeligere som underviser. Selvfølgelig ikke dig Thomas, men os alle sammen ;-)
    I skal anvende dette program fordi så lærer I mere. Det gør I fordi....

    SvarSlet